תגיות

, ,

שכבת השליכט היא שכבת הגמר של הטיח. בניגוד לשכבות הטיח הקודמות, שכבות הטיח ה"שחור", השליכט אינו אמור לסייע ביישור הקיר – אלא רק להחליקו כהכנה לקראת צביעה (או לקראת יישום כל שכבת ציפוי אחרת, כמו למשל הדבקת אריחי קרמיקה, בריקים, וכו').

יש להבדיל בין שני סוגי שליכט:
א) שליכט לקירות פנים.
ב) שליכט לקירות חוץ.

שליכט לקירות פנים מיוצר על בסיס סיד, בתוספת חול שליכט (חול בעל גרגירים קטנים במיוחד). הסיד הוא חומר נוח לעבודה, נפוץ וגם זול. מגרעתו הבולטת של הסיד היא שהוא מתמוסס בבואו במגע עם מים – ולכן אינו ראוי לקירות חוץ, החשופים לגשם.
שליכט לקירות חוץ, לפיכך, אינו כולל סיד – כי אם עשוי על בסיס צמנטי, כשהמרכיב העיקרי בו הוא מלט לבן – בתוספת חומרי הדבקה ואנרגטים שונים.

במקרה שלי, טייחתי קיר חיצוני, ולכן חיפשתי שליכט על בסיס צמנטי. בסופו של דבר בחרתי בשליכט מתוצרת טמבור/שרפון הנקרא "שליכט בגר". מצויים שני סוגי שליכט "בגר": האחד, שליכט "בגר 89" – שהוא בעל מירקם גס, והשני שליכט "בגר 88" שהוא בעל מרקם חלק. ביישום השכבה הראשונה יש להשתמש ב"בגר 89", על מנת ליישר שקעים וסדקים – וביישום השכבה השניה יש להשתמש ב"בגר 88" על מנת להחליק את הקיר באופן סופי.
בשני המקרים מדובר על שכבת שליכט בעובי של כ- 2 מ"מ.

שליכט "בגר" מגיע באריזה של שק נייר במשקל 25 ק"ג. את האבקה יש לערבב עם כמות של 6-7 ליטר מים. אופן הערבוב: תחילה יש לשפוך את כל כמות המים לתוך מיכל, ואז לשפוך חלק מהאבקה פנימה, לערבב באמצעות מערבל המורכב על מקדחה חשמלית, ואז להוסיף עוד אבקה – וכן הלאה עד שכל התכולה מעורבבת, ואין בה גושים. לאחר מכן יש לתת לעיסה "לנוח" 3-4 דקות, ואז לערבל שוב.

כדי למרוח את השליכט על הקיר נחוצים 3 כלים:
א) סיר קטן עם ידית עץ (המכונה בשפה המקצועית "פנדלה").
ב) מגש
ג) מאלדג' (כף טייחים).

בעזרת ה"פנדלה" מוציאים כמות חומר מהפחית ושופכים למגש. אחר-כך לוקחים במאלדג' כמות חומר מהמגש ומורחים אותו על הקיר. מכיוון שמדובר בשלושה כלים, ולרוב בני האדם יש רק שתי ידיים, צורת העבודה המומלצת (ככה, בכל אופן, אני עבדתי): המגש כל הזמן ביד שמאל, ואילו יד ימין מחליפה בין הפנדלה ובין המאלדג' לפי הצורך.
בקשר למאלדג', אגב, מצויים בשוק מספר סוגים: מאלדג' מתכת/נירוסטה על פינות מרובעות, מאלדג' נירוסטה עם פינות מעוגלות, מאלדג' פלסטיק, מאלדג' עם פינה אחת ישרה ופינה נגדית משוננת – ועוד. במהלך עבודות הטיח השונות שעשיתי ניסיתי את כל סוגי המאלדג'ים, ולבסוף נשארתי עם המאלדג' המסורתי, זה העשוי ממתכת, בעל ידית אחיזה מעץ ובעל פינות ישרות.

לפני יישום השליכט על הקיר יש להרטיב את הקיר, אך לא להספיגו במים. את ההרטבה בעצעתי באמצעות מברשת פשוטה אותה הטבלתי במיכל מים, ואז התזתי על הקיר.
יישום השפכטל על הקיר מתבצע בתנועות ישרות מלמטה למעלה. בסוף המריחה, כשמגיעים למעלה, מורחים את שארית החומר שנותר על המאלג' בהטייה קלה הצידה, כדי למנוע הצטברות חומר.

מדובר בפעולה פשוטה, יחסית, ואפילו אני – שאיני טייח מקצועי – סיימתי לטייח קיר ששטחו כ- 3 מ"ר בתוך פחות מעשר דקות.